Na meerdere ‘Corona-albums’ in de muziekindustrie begint de lockdown nu ook zichtbaar te worden in de filmindustrie. Met een minimale crew en maar 2 acteurs heeft Netflix tijdens de lockdown Malcolm & Marie (2021) gemaakt. Op het eerste gezicht voorspeld de film veel goeds. Al voordat Netflix de film wereldwijd uitbracht op de streamingdienst werd er zelfs al gesproken over een mogelijke kanshebber tijdens de Oscars. De acteurs voldoen absoluut aan de vele verwachtingen, maar de film als geheel is helaas minder.
Met Zendaya (Euphoria) en John David Washington (BlackKklansman, Tenet) heeft regisseur Sam Levinson twee top-acteurs in handen in de bloei van hun carrière. Als koppel staan ze tegenover elkaar als Malcolm en Marie. De titelpersonages komen net thuis van de première van een door Malcolm geregisseerde film. Vol extase en trots over de avond van zijn leven, maar helaas heeft hij tijdens zijn bedankspeech iedereen bedankt behalve Marie. In een huis dat niet van hen is, maar waar ze wel mogen verblijven worden vervolgens in elke kamer verschillende ergernissen opgerakeld en ontstaat een heftige ruzie. De ruziënde dialoog die Levinson heeft geschreven gaat de gehele film door. Sterke en zwakke teksten wisselen elkaar af, maar beide acteurs laten de gehele film hun geweldige acteerkwaliteiten zien.
Sterke punten rondom zwakke dialoog
De dunne lijn tussen liefde en haat is duidelijk zichtbaar en een groot thema. Vooral de haatkant wordt door beide tijdens de ruzie meer dan eens verbaal overschreden. Dit brengt in het begin nog wat spanning, maar valt al snel te vaak in herhaling. Soortgelijke scènes worden in het eveneens door Netflix uitgebrachte Marriage Story (2019) vertoond. De soortgelijke haat-liefde verhouding heeft in die film een enorm sterke dialoog en verveelt minder dan in Malcolm & Marie.
Een sterke bijdrage aan de af en toe wat zwakke en langdradige dialoog, zijn de muzikale intermezzo’s waarvan de songteksten het woord voeren voor de acteurs. Ook de cinematografie is geweldig uitgevoerd. De gehele film is zwart-wit wat verwijst naar de vroegere film noir. Met twee zwarte acteurs, die vroeger weinig in zwart-wit films te zien waren, is Malcolm & Marie daarom een “ode aan zwarte mensen” volgens Zendaya. Dat de gehele film plaatsvind op één avond en op één locatie draagt ook bij aan de prachtige cinematografie. Vanuit een vrijstaand Malibu-huis met heel veel ramen maakt Levinson goed gebruik van de binnen- en buitenruimtes en brengt hij de acteerprestaties van Zendaya en Washington goed in beeld.
Al met al dus een film die voor liefhebbers van goede acteerprestaties een must-see is. Helaas gaat het verhaal nergens naartoe waardoor de dialoog vaak in herhaling valt en de film afzwakt. De acteurs, de cinematografie en de muziekkeuzes leveren nog wel meerdere sterke bijdragen, maar verbeteren de moderne film noir niet genoeg waardoor de voorspelde nominaties voor filmprijzen tot nu toe uitblijven. Jammer, want de acteurs zouden beiden niet misstaan in de beste acteur/actrice categorie.
Incredible points. Outstanding arguments. Keep up the amazing work. Steven Boulch