Recensie: The Adam Project

Wie de algemene tijdreis-regels kent, weet dat je nooit met iemand buiten jouw tijdlijn in contact mag komen. En al helemaal niet met jezelf. Laat de nieuwe Netflix Original The Adam Project nou juist deze regel overboord gooien. Een sterk concept dat erg goed wordt geïntroduceerd door regisseur Shawn Levy. Helaas blijft de apotheose middelmatig en scoort The Adam Project vooral op entertainmentniveau hoog.

De originele missie van Adam (Ryan Reynolds) bevindt zich in 2018 waar zijn vrouw heen is gereisd, maar nooit meer van is teruggekomen. Met een tijdreis ontsnapt hij aan de autoriteiten. Maar hij belandt met een noodlanding niet in 2018 maar in 2022. Gewond en met een kapot schip zoekt hij onderdak in de schuur van zijn overleden vader (Mark Ruffalo). Hier wordt hij opgemerkt door zijn jongere zelf (Walker Scobell). De twee Adams gaan samen op pad. Ten eerste om terug te reizen naar 2018. Maar wanneer ze in 2022 worden aangevallen door de tijdreis-autoriteiten, ligt de focus op het veilig wegkomen.

Het gezamenlijke verdriet over het verlies van hun vader, verbindt beide Adams. Het vormt de brug tussen de twee, maar ook de kloof. Waar de een het recente trauma nog moet verwerken, heeft de ander hier al jaren de tijd voor gehad en besloten enkel negatieve ervaringen met zijn vader te onthouden. Het lijkt op het eerste gezicht een subplot, maar de vader blijkt een grotere rol te hebben gehad op wat zijn zoons meemaken dan eerder werd gedacht.

Trailer The Adam Project © Netflix

Met Ryan Reynolds als zichzelf

De afgelopen jaren is Ryan Reynolds uitgegroeid tot een van de meest populaire acteurs in Hollywood. En dat is niet geheel onterecht. Zijn universele humor weet hij film na film weer over te brengen op het publiek. Het succes dat hij met Deadpool heeft, komt eigenlijk van zijn eigen persoonlijkheid. Hij verwerkt het in al zijn rollen. En het werkt. Onder andere in Red Notice, Free Guy (ook een samenwerking tussen Reynolds en Levy) en The Hitman’s Bodyguard. En nu ook in The Adam Project. Hij levert precies wat je van hem verwacht. Maar het zorgt wel voor steeds minder originele personages. In The Adam Project weet hij dit personage sterker neer te zetten dan in zijn vorige projecten. De serieuze ondertoon die Adam heeft, zorgt ervoor dat Reynolds niet alleen humoristisch en naïef moet spelen. Maar geen zorgen, de Canadese acteur kan dit ook. Hij is in topvorm.

Als de volwassen versie van een personage door Ryan Reynolds gespeeld wordt, moet de jongere versie daar ook op worden aangepast. Iets wat de schrijvers van The Adam Project hebben begrepen. Walker Scobell heeft zijn rol als mini-Ryan goed gespeeld. Zeker als je bedenkt dat dit de allereerste film is van de jonge acteur. De chemie tussen de twee spat van het scherm. Reynolds heeft zijn protegé gevonden!

De rest van de cast is ook niet de minste. Sciencefiction-regular Zoe Saldana (Avatar, Star Trek, Guardians of the Galaxy) speelt de stoere, vrouwelijke piloot en tijdreizer Laura. Maar sluit ook de ouders van Adam niet uit. Gespeeld door 13 Going On 30-acteurs Jennifer Garner en Mark Ruffalo. De reünie tussen de twee is kort, maar krachtig en zeker iets om naar uit te kijken.

The Adam Project nieuwste Netflix succes

Na Red Notice uit 2021, is dit de tweede grote Netflix Original waar Reynolds aan meewerkt. Die vorige is uitgegroeid tot de populairste Netflix Film ooit. Reynolds is dus zeker succesvol op de streamingdienst. Hoogstwaarschijnlijk gaat The Adam Project ook hoog scoren bij het Netflix publiek. En dat is ook wel terecht. De film is absoluut vermakelijk.

Over het algemeen heeft regisseur Shawn Levy (Stranger Things, Free Guy) zijn taak goed uitgevoerd. Het resultaat is een liefdesbrief naar sciencefiction films uit de jaren 70 en 80. De grote invloeden van onder andere Back to the Future en E.T.. Op het script viel wel wat aan te merken. Waar de film sterk begon, lijkt de introductie na een uur tijd nog niet voorbij te zijn. De apotheose die je na minuut 1 verwacht, blijft helaas uit. Dit betekent niet dat het verhaal geen einde heeft. Het einde waar de scenaristen en Levy voor hebben gekozen, is enkel wat zwak. Jammer, want het begon zo veelbelovend. Maar dat mag de pret niet drukken. Met een fantastische cast en een originele insteek in het tijdreis genre, zal The Adam Project een wereldwijd publiek aanspreken en vermaken.

The Adam Project poster Ryan Reynolds Netflix original

The Adam Project (2022) – Netflix

De tijdreizende gevechtspiloot Adam maakt een noodlanding in 2022 en gaat samen met zijn twaalfjarige ik op een missie om de toekomst te redden.