Het leven van een toneelschrijver en componist gaat niet altijd over rozen. Dat wordt pijnlijk duidelijk in Netflix Film tick, tick… BOOM! waarin het leven van Jonathan Larson wordt verteld. Een leven vol teleurstellingen, nieuwe pogingen en successen. Het verhaal van Rent schrijver Larson is verfilmd door de bekende musicalschrijver en -componist Lin-Manuel Miranda. Voor theatermakers en -liefhebbers een echte must-see.
In jaren ’80 New York woont Jonathan Larson (Andrew Garfield) in een klein flatje in New York. Hij probeert al jaren zijn eigen musical op Broadway te krijgen. Door een workshop waar hij zijn werk aan de grootste producers mag laten horen, is hij dichterbij zijn droom dan ooit. Die workshop over zijn rockopera Superbia moet perfect gaan. En daar doet Larson dan ook alles voor.
Eigen ervaringen als inspiratie
Niet alleen de teleurstellingen en successen rondom Superbia zijn een belangrijk deel van de film, ook de tijd waarin het zich afspeelt. Veel van Larson’s vrienden zijn homoseksueel en steeds meer van hen raken besmet met het HIV-virus. Een stille ramp in 80s New York. Het heeft dan ook een grote impact op het leven van Larson en heeft een grote invloed op zijn toekomstige werk.
Het waargebeurde verhaal van Larson wordt verteld via de musicals die hij zelf heeft geschreven. De schrijver en componist was geobsedeerd met zijn werk bezig en vergat daarbij meer dan eens de gevoelens van zijn naasten. Via de sterke nummers krijg je een indruk wat er in zijn hoofd omging. Een man die bijna 30 wordt en die nog geen eigen werk op Broadway heeft mogen zien. Helaas voor Jonathan gaat dat ook niet gebeuren. De enige echte hitmusical die hij heeft geschreven is Rent. Maar een dag voor de grote première overlijdt Larson in zijn slaap. Een hardwerkende creatieveling die helaas zijn eigen werk niet heeft zien schitteren op het grootste podium.
Musicalfilm met focus op maker
Tick, tick… BOOM! is een waar theater spektakel. Terwijl Larson zich druk maakt over de workshop van Superbia, wordt er geschakeld naar een andere workshop. Het wordt pas later duidelijk dat de scènes tussendoor niet over Superbia gaan, maar over de musical die Larson schreef op basis van zijn ervaringen tijdens Superbia. Deze musical is tick, tick… BOOM!. Regisseur Lin-Manuel Miranda (Hamilton, In The Heights, Moana, Encanto) en schrijver Steven Levenson (Dear Evan Hansen) hebben de grootste hit van Larson, Rent, links laten liggen en de focus op zijn onbekende werk gelegd. Het werk dat Larson wel heeft afgemaakt, maar wat het niet tot Broadway heeft geschopt. Het levert in de eerste acte een rommelige film op, maar dat maakt de tweede acte helemaal goed door alles (indirect) uit te leggen.
De focus van de film ligt door de keuze van Levenson en Miranda niet op het bekende verhaal dat veel theater- en musicalliefhebbers al kennen. In tegenstelling is het puur een vertelling van het leven van Jonathan Larson. Deze hoofdpersoon wordt door Andrew Garfield met verve tot leven gebracht. Het is de eerste keer dat we de Britse acteur horen zingen en zien dansen. Maar naast deze nieuwe kwaliteiten die we van hem zien, is het toch vooral zijn acteerprestatie die de show steelt. Met zijn vertolking van Jonathan Larson laat Garfield alles zien wat hij in zich heeft. Een passionele schrijver met een grote droom die hij koste wat kost waar moet maken. En met een Golden Globe al op zak, lijkt het zeer waarschijnlijk dat Garfield’s naam bij de Oscarnominaties voorbij komt. En wie weet, misschien mag hij het beeldje zelfs mee naar huis nemen. Het zal zeker niet onverdienstelijk zijn.
Tick, tick… BOOM!: de tikkende tijdbom van Larson
De plotselinge dood van Larson laat een groot gemis achter in de musical- en theaterwereld. Het debuut van regisseur Lin-Manuel Miranda verteld het verhaal van een man die altijd haast had. En niet voor niks. Onwetend bleek hij een tikkende tijdbom te zijn. Zo maakt hij de titel van zijn eigen musical tick, tick… BOOM! wel erg biografisch.
Voor de kenner was het einde van de film al bekend. Het feit dat hij ondanks – de vele – teleurstellingen toch door bleef gaan, laat zien wat creatievelingen allemaal voor hun vak over hebben. Het antwoord op de vraag wat hij moest doen nadat Superbia niet werd opgepikt door producenten, somt alles perfect op. “You start writing the next one. And after you finish that one, you start the next. And on and on, and that’s what it is to be a writer, honey.” Iets wat makers Miranda, Levenson en vele andere schrijvers zelf ook van dichtbij hebben meegemaakt. Dat is waar tick, tick… BOOM! uiteindelijk om draait. Een ode aan creatieve doorzetters.