De verwachtingen voor het tweede album van Olivia Rodrigo zijn na het succes van Sour hooggespannen. En goed nieuws: de jonge zangeres heeft bewezen geen eendagsvlieg te zijn. Sterker nog, op GUTS laat ze horen muzikaal, tekstueel en vocaal grote stappen te hebben gezet. Het resultaat: GUTS is een tweede album waar je u tegen zegt.
Na debuutsingle Drivers license liet Olivia Rodrigo op Sour al horen dat ze meer in haar mars had dan enkel gevoelige pianoballads. GUTS is hier een logische verlenging van. Met pop-, rock- en punknummers is het een veelzijdig album dat makkelijk weg te luisteren is, maar de luisteraar ook aan het denken zet.
Op jonge leeftijd bekend worden en opgroeien voor de camera. Het is wat Rodrigo dagelijks meemaakt. Wat ze daarvan vindt, bezingt ze onder andere op openingsnummer all-american bitch. De wereld wil dat je je keurig gedraagd, maar vanbinnen schreeuw je het uit. Een sterke opener die veel wegheeft van de hoogtijdagen van Avril Lavigne.
De pas 20-jarige Rodrigo heeft in haar korte leven eigenlijk al te veel meegemaakt. Dat is de conclusie die je kunt trekken na het luisteren naar GUTS. Maar, gelukkig voor ons, weet ze dit in goede popnummers te verwerken. Zo gaat ballad of a homeschooled girl, wat overigens niks wegheeft van een ballad, over sociale angststoornis. En legt ze op pretty isn’t pretty de nadruk op body positivity doordat de (online) wereld haar constant doet denken dat ze niet mooi genoeg is.
It takes GUTS
Maar de hoofdrol op GUTS is voor een tumultueuze relatie uit het verleden. Het sarcastische poppunknummer bad idea right bezingt een stomme beslissing om weer met een ex af te spreken en dit te verzwijgen voor je vrienden. Sterke lead single vampire bestempeld een ex-partner als een “Bloodsucker, famefucker, Bleedin’ me dry, like a goddamn vampire”.
Olivia’s emoties gaan alle kanten op. Waar de meeste gaan over de misstanden van haar ex, neemt ze zelf ook (onnodig) schuld op zich. Op het melancholische making the bed geeft ze haar eigen naïviteit de schuld van de mislukte relatie. Dit doet ze ook op logical en love is embarrassing. Alhoewel die laatste meer een onschuldige tienerverliefdheid laat horen.
Dat Rodrigo met gemakt verschillende genres aankan, liet ze eerder al horen. Zowel drivers license als good 4 u zijn grote hits geworden van Sour. Maar op GUTS toont ze nog meer lef. Singles vampire en bad idea right laten het verschil al horen, maar de afwisseling van logical naar get him back! toont dit nogmaals. Die laatste heeft alles om dit album te beschrijven. Een sterke dubbelzinnige tekst (ze wil hem terug, maar ook wraak nemen), goede vocalen en muzikaal zowel pop-, rock- als punk-invloeden. Samen met opener all-american bitch hoogtepunt op dit album.
Enig minpuntje, de speelduur van GUTS. Met maar twaalf nummers en een speelduur van onder 40 minuten, is het album van korte duur. Een aantal extra nummers had geen straf geweest. Maar om hier uitgebreid kritiek op te geven dat het hierdoor geen album genoemd kan worden, gaat te ver. Olivia Rodrigo heeft bewezen uitstekend muziek te kunnen maken en heeft haar eigen pad in de popmuziek gekozen. De Amerikaanse zal de komende jaren alleen maar groter worden.