Recensie: One Day (miniserie)

De miniserie One Day is een verfilming van het gelijknamige boek van David Nicholls. De romantische dramaserie, zich grotendeels afspelend in jaren 80 en 90 Londen, is verslavend van begin tot eind. Hiermee levert Netflix een succesvolle bewerking van het boek af. Iets wat de gelijknamige film uit 2011 niet lukte.

Emma Morley en Dexter Mayhew ontmoeten elkaar in 1988 op het afstudeerfeest hun Edinburgh college. Dexter de populairste jongen van de school, Emma een stillere student. Maar na een nacht samen te hebben gepraat, nemen ze afscheid van elkaar. Niet wetende hoe groot hun rol in het leven van de ander gaat spelen.

15 juli speelt jaar op jaar een rol in het leven van Emma en Dexter. De serie volgt hen op deze datum terwijl hun levens en zij zich verder ontwikkelen. Een manier van vertellen die direct uit het boek is gehaald waar ieder hoofdstuk op een 15e juli afspeelde. Minder geschikt voor de speelfilm met Anne Hathaway en Jim Sturgess, perfect voor een miniserie.

Met David Nicholls aan het roer als uitvoerend producent en scenarist Nicole Taylor is deze tweede poging meer dan geslaagd. Ieder van de 14 afleveringen neemt de tijd om een hoofdstuk te vertellen. En toch ben je als kijker snel door de serie heen. Er wordt dan ook tijd genomen om te vertellen, maar dit wordt niet eindeloos uitgerekt. Met afleveringen van zo’n 30 minuten gaat dit precies goed. Eenmaal begonnen aan One Day will je ook weten hoe het afloopt. En dan vooral of er meer dan vriendschap in het verschiet ligt voor Emma en Dex.

Official Trailer One Day ©Netflix

Maar het zijn hoofdrolspelers Ambika Mod (This Is Going to Hurt) en Leo Woodall (The White Lotus) die de serie dragen. Hun chemie spat van het kleine scherm en de typisch Britse teksten brengen ze sterk tot leven. Zeker Mod die met haar platte accent en droge humor een afstandelijke Emma neerzet. Maar ook Woodall overtuigd als rijkeluiszoon Dexter met een oppervlakkige wereldvisie.

Bijrollen zijn er onder andere voor Eleanor Tomlinson (Poldark), Essie Davis (Miss Fisher’s Murder Mysteries) en Tim McInnerny (Notting Hill). En ook zij voeren hun rol uit zoals ze zijn geschreven. Met op de achtergrond Londen in de jaren 90 speelt One Day zich al af in een fijne setting. En als kers op de taart is daar de verrassend leuke soundtrack. Met nummers uit de tijd waarin het verhaal zich bevindt. Alles klopt aan de Netflix verfilming van One Day. Een aanrader voor iedereen die van romantische drama kan genieten.

Poster One Day miniserie Netflix

One Day (2024) – Netflix

Nadat Emma en Dexter samen naar het afstudeerfeest zijn geweest, scheiden hun wegen, maar hun levens blijven met elkaar verweven. Gebaseerd op de roman van David Nicholls.