Sia – Reasonable Woman

Na drie jaar is de Australische singer-songwriter Sia terug. Op haar tiende album Reasonable Woman laat ze haar fantastische vocalen weer horen. Neem daar haar songwriting vaardigheden bij en een sterk album is geboren. Toch is Reasonable Woman niet zo memorabel als haar voorgaande werk.

Sia’s carrière nam in 2014 ineens een enorme sprong. Van een aantal losse hits zoals Clap Your Hands naar een monsterhit met Chandelier. Wat volgde was This Is Acting: een album vol nummers geschreven voor grote sterren als Adele en Rihanna. Het waren misschien wel de gloriedagen van Sia.

Betekent overigens niet dat Sia haar ’touch’ is verloren. De verwachtingen waren na This Is Acting net te hoog. Kerstalbum Everyday Is Christmas en supergroep LSD met Diplo en Labrinth volgden. Hierna focust de zangeres op het maken van een film. Music is het resultaat. Een film die, door de casting van de niet-autistische Maddie Ziegler in de hoofdrol, flink wat kritiek over zich heen kreeg. Het bijbehorende album werd daardoor onnodig ondergesneeuwd.

Wat het kerstalbum en Music wel bewezen, is dat Sia nooit is vergeten hoe ze liedjes moet schrijven. En zo ook op Reasonable Woman. Het album dat drie jaar geleden al werd aangekondigd, maar nu pas het licht ziet. Het is fijn om Sia weer met nieuwe muziek te horen. En alle nummers bewijzen, Sia is een muzikant en songwriter in hart en nieren. Toch is het album als geheel niet zo memorabel als 1000 Forms of Fear of This is Acting dat wel zijn.

Official Video Sia – Gimme Love ©Monkey Puzzle Records

Reasonable Woman is grotendeels met Greg Kurstin en Jesse Shatkin geschreven en geproduceerd. Samenwerkingen die ze al eerder is aangegaan en die niet onsuccesvol zijn gebleken. Zo staan ze beiden aan de wieg van Chandelier. Beiden hebben naast Sia ook andere grote albums en nummers achter hun naam staan. Zo is Kustin verantwoordelijk voor het succes van Adele met 25 en 30 en heeft Shatkin met onder andere Pink, Jennifer Lopez en Lily Allen samengewerkt. Niet de minste namen dus.

Desondanks weten Kurstin en Shatkin geen tweede monsterhit voor Sia te produceren. Ook de vele features op Reasonable Woman krijgen dit niet voor elkaar. Kylie Minogue, Labrinth, rappers Tierra Whack, Kaliii en Jimmy Joliff, Paris Hilton en Chaka Khan zijn opgetrommeld. Leuk dat ze erbij zijn, maar niet allemaal maken ze een onuitwisbare indruk. Met Kylie is Dance Alone een poging om een nieuwe Padam Padam de wereld in te brengen. Blijft aanstekelijk en zeker dansbaar, maar slaat nog niet aan. LSD liet al horen dat de stemmen van Sia en Labrinth erg goed bij elkaar passen. Zo ook op Incredible.

De aanwezigheid van muzikale legende Chaka Khan levert een iconisch nummer op. De twee krachtige, vrouwelijke vocalen brengen Immortal Queen tot leven. Daarentegen verbleekt de bijdrage van Paris Hilton op het aanstekelijke Fame Won’t Love You. Een nummer dat qua tekst wel een van de sterkere op dit album is. Moet gezegd worden, Hilton, met haar dunne stem, heeft wel lef om naast het vocale powerhouse dat Sia is te gaan staan.

Het is hierboven al meermaals benoemd, maar de stem van Sia is waar je naar uitkijkt als je een album van deze zangeres op zet. Gelukkig heeft ze deze niet thuis gelaten. Reasonable Woman staat vol met afwisselingen. Van een uptempo nummer naar een fragiele powerballad. Haar stem kan alles aan. Maar het zijn de fragiele nummers die dit album maken tot wat het is.

Dat Sia een behoorlijke range heeft, is bekend. Dat ze niet schroomt om de randjes op te zoeken ook. Dit zorgt op I Forgive You voor het beste nummer op het album. De rauwe randjes van haar stem zijn zo fragiel dat ze bijna breken. Een echt kippenvel moment. Ook opener I Had A Heart is een nummer waarop Sia helemaal haar gang kan gaan. Neem de teksten over een recente scheiding erbij en de vrijheid is hoorbaar.

Op Reasonable Woman vind je geen nieuwe Titanium of Chandelier. Toch is het zeker geen album om over te slaan. Zowel tekstueel als vocaal laat de zangeres horen dat ze er nog is. Met een aantal muzikale hoogtepunten levert Sia een goed album af.